Something is rotten in the state of social influencers  

shetchshark
Door Evelien Bogaert
Comic van Sketchshark

Hoe authentiek kan je zijn als je je voor posts heel vet laat betalen en valse volgers koopt via allerlei louche algoritmes om op die manier meer betaald te worden door je klanten?

Twee weken geleden stond er in de Humo een artikel over bloggers:  “Influencers in Vlaanderen” door Katia Vlerick.

Ik heb al langer het gevoel dat wat social influencers beweren te zijn en wat ze werkelijk zijn niet overeenkomt en dit artikel bevestigt dat grotendeels.
Enerzijds zeggen veel bloggers dat ze authentiek, eerlijk en objectief zijn, anderzijds maken vele onbeschaamd reclame voor grote merken die vaak een niet al te beste reputatie hebben.

Hoe authentiek kan je zijn als je je voor posts heel vet laat betalen en valse volgers koopt via allerlei louche algoritmes om op die manier meer betaald te worden door je klanten?

In principe is er niets mis met het maken van betaalde reclame, maar laat ons eerlijk zijn: eigenlijk zijn de meeste grote social influencers gewoon de nieuwe reclame mensen en werken ze met gigantische budgetten.
Maar dat wordt weggemoffeld. “Ik werk alleen met merken die ik mooi vind. Ik geef toe: als een sneakermerk me naar Milaan vliegt en de overnachting betaalt, verwachten ze een leuk verslag over hun event”.
Hoe kan je objectief een merk beoordelen als je afhankelijk bent van hen voor je levensonderhoud? Modejournalisten worden, in tegenstelling tot bloggers, betaald door een derde partij en zijn dus niet rechtstreeks afhankelijk van een merk .

Het is opmerkelijk dat veel van de waarden die bloggers schijnen uit te dragen eigenlijk niet overeenkomen met de producten waar ze reclame voor maken.

Je kan niet en vet betaald worden en allerlei goodies krijgen en claimen dat wat je post objectief en onbevooroordeeld is – dat is gewoon rationeel niet mogelijk. Maak je volgers, of beter gezegd zij die ervoor zorgen dat je geld binnenkrijgt, niet wijs dat je heel persoonlijk voor het ene of gene gekozen hebt

Het is opmerkelijk dat veel van de waarden die bloggers schijnen uit te dragen eigenlijk niet overeenkomen met de producten waar ze reclame voor maken. “Primark is de grootste sweatshop ter wereld, geen enkele blogger wil ermee geassocieerd worden. Als je later nog wil samenwerken met een topmerk als Gucci, dan is dat geen verstandige set.”
Misschien werken ze dan niet samen met Primark, maar zoals gezegd in een vorige post zijn er eigenlijk nog slechtere spelers (Primark en consorten UPDATE) en daar werken sommige bloggers wel lustig mee samen, want hé het grote publiek is daarvan toch niet op de hoogte.

Natuurlijk is het soms belangrijk om een praktische afweging te maken en ook wat geld te verdienen, maar presenteer jezelf dan niet als een idealistisch, perfect en volstrekt moreel wondermens.

Er zijn gelukkig uitzonderingen die vooral inhoudelijk werken en echt dingen delen die ze persoonlijk mooi, wijs en interessant vinden. Blogs met creatieve content die verder gaat dan de zoveelste “witte sneackers, kapotte broek, wit T-shirt en camel coat” post en ook ruimte laten voor imperfectie.


Blog tips

Hieronder vind je enkele blogs die ik de moeite van het volgen waard vind, omdat ze creatiever, inhoudelijker, eerlijker en grappiger zijn dan veel andere.
Als jullie zelf tips hebben – shoot!

– Yayzine
– De Hipste adresjes van Gent
– Ruth en de mooie makers
– De groene meisjes
– Sabrine Ingabire
– Vuile Lakens
– Fille Folle
– Ugly Belgian Houses

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s