Gentenaars en niet-Gentenaars allerlande, de Gentse middenstand heeft u nodig!

draak

Door Evelien Bogaert

De foutieve fabeltjes over het circulatieplan en de onbereikbaarheid van Gent hebben hun effect niet gemist – een mens zou nog gaan geloven dat het makkelijker is om de top van de Mount-Everest te bereiken.

Allerlei snuiters springen jolig op de kar die Gent met de grond gelijk maakt. Ik vraag mij af wat deze stad hen ooit misdaan heeft; een kater of blauwtje te veel misschien?
Het is nu al zover gekomen dat een professor rechten aan de VUB ‘uit principe’ Gent niet meer aandoet. Uit principe, u hebt dat juist gelezen.
Over één ding lijken ze het allemaal eens te zijn: Gent is onbereikbaar, niettegenstaande de feiten, en we zijn verdoemd, verdoemd zeg ik u!

Het gevolg is dat handelszaken, oud en nieuw, deze stad verlaten omdat jullie geloven wat deze doemprofeten verkondigen.
Bezint eer elke leuke, unieke en eigenzinnige Gentse zaak verdwenen is!
Hoogtijd om weer in grote getale naar de Arteveldestad af te zakken, die overigens nog altijd bereikbaar is, al is dat soms met een extra omweggetje. Maar zeg nu zelf: nog iets meer van deze mooie stad zien, kan je toch bezwaarlijk een onoverkomelijk probleem noemen?

Laat de doemprofeten maar terug in hun hol kruipen,  ik zal ze in elk geval niet missen.

Advertisements

28 Replies to “Gentenaars en niet-Gentenaars allerlande, de Gentse middenstand heeft u nodig!”

  1. Dit roept heel wat vragen op…
    De belangrijkste zijn vooral : wie is Evelien Bogaert? Waarom schrijft ze dit ? (heel duidelijk geen journalist => opiniestuk dat omslaat naar reclame)
    De zin “De foutieve fabeltjes over het circulatieplan en de onbereikbaarheid van Gent hebben hun effect niet gemist” laat blijken dat Evelien Bogaert een verkeersdeskundige is, of een hipster die “haar Gent” een hart onder de riem wil steken ?
    In ieder geval iemand die niet beseft hoeveel moeite en geld het kost voor een niet-Gentenaar om de Gentse middenstand te steunen.

    Like

    1. Zoals je in de comment hieronder kan zien, ben ik dus inderdaad geen journalist – dat beweer ik ook nergens dit is tenslotte een blog.
      En laat ons dat hipster trollen aub laten voor wat het is.
      Ik wil wel graag weten wat je juist bedoelt met: ‘hoeveel moeite en geld het kost voor een niet-Gentenaar om de Gentse middenstand te steunen.’
      Alles is nog altijd even bereikbaar als voor het circulatieplan – al is het wel een goed idee om op voorhand je route uit te stippelen: https://stad.gent/mobiliteitsplan/het-circulatieplan/kaarten-circulatieplan.
      De parkeertarieven zijn sinds 1 juli terug flink gedaald: https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/aanpassing-parkeertarieven-en-parkeerduur – 1€ per uur lijkt mij toch meer dan redelijk.
      En als je op zondag komt (elke eerste zondag van de maand is het Shop op zondag) kan je gratis bovengronds parkeren èn is het openbaar vervoer gratis.

      Like

      1. Dat had je beter vermeld in je blog, ipv achteraf na een negatieve reply jezelf voor te stellen.
        Alsook welke “fabeltjes” er volgens jou foutief zijn (wat ik me nog altijd afvraag)
        Je wordt blijkbaar niet graag aangesproken als hipster, maar anderen snuiters noemen vind je blijkbaar geen probleem…
        Jouw argument “Alles is nog altijd even bereikbaar als voor het circulatieplan” zal je toch wat verfijnder moeten uitleggen als je geloofwaardig wil overkomen.
        Je weet toch ook dat er een verschil van klanten is tussen bvb een slager of een juwelier, niet ? En je beseft toch ook dat je bij die 6% van Gentse handelaars behoord die positief blijven over het circulatieplan ?

        Like

      2. Ok, snuiters had ik misschien beter niet gebruikt, maar na de zoveelste ongefundeerde mening over de stad waar ik werk en leef was het mij even genoeg – want laat ons eerlijk zijn, het is bon ton de laatste tijd om Gent met de grond gelijk te maken. Die moeten blijkbaar geen feiten aandragen om een platform te krijgen…
        Je hebt mijn vraag trouwens nog altijd niet beantwoord.
        Ik denk dat je zou verschieten van hoeveel handelaars nog steeds willen vechten voor deze stad en hoe positief ze zijn. Waar haal je dat cijfer?
        En die fabeltjes zijn dat Gent niet meer bereikbaar is en dat parkeren super duur is.
        Dit is trouwens duidelijk een opiniestuk – die staan doorgaans niet vol met feiten, dacht ik. Maar hier kan je een genuanceerde evaluatie vinden van 3 maanden circulatieplan: https://radio2.be/oost-vlaanderen/3-maanden-circulatieplan-gent-een-evaluatie

        Like

      3. Die fabeltjes halen het nieuws niet, zoiets lees je niet in de kranten, dat zijn meningen die circuleren op facebook en derg.
        En wat je beweert “Die moeten blijkbaar geen feiten aandragen om een platform te krijgen…”, klopt niet helemaal aangezien er genoeg foto’s en filmpjes zijn die de problemen mooi weergeven.
        Die “Snuiters” krijgen helemaal geen platform, herinner jij je nog het referendum en de reden waarom het niet doorging ?
        Maar blijkbaar zijn er zoveel tegenstanders dat het begint op te vallen op straat, op cafe, op facebook,… raar!
        Maar wat jou niet opvalt aan de commentaren is dat die mensen op hun manier vechten voor hun stad, en dat vind ik wel jammer.
        Zij houden waarschijnlijk even veel van Gent als jij, wat ze met de grond gelijk maken met hun commentaren is het stadsbestuur.
        Hetzelfde stadsbestuur dat de lokale handelaars geen inspraak gaf bij de opmaak van het circulatieplan, nochtans weten lokale handelaars (jij dan ook veronderstel ik) maar al te goed wat de klant wil en nodig heeft, ook op het vlak van verplaatsingen en parking…

        Dat cijfer haalde ik uit een enquête van NSZ, waaraan 116 handelaars met een zaak in Gent deelnamen.

        Like

      4. Ik heb nergens gezegd dat ik een grote fan ben van het circulatieplan. Feit is dat er negativiteit en misinformatie circuleren over Gent en ik dat elke dag als handelaar, maar ook als bewoner mag ondervinden. En die negativiteit krijgt wel degelijk een groot platform en zelfs mensen die weinig met Gent te maken hebben doen lustig mee – daar gaat mijn stukje net over: https://www.youtube.com/watch?v=aLQNWgf1slw

        Het gaat mij dus niet over tegen-of voorstanders van het plan, maar om het feit dat onze stad heel vaak negatief in het nieuws komt en ja dat heeft ook, en ik durf zelfs zeggen meer, gevolgen voor de middenstand en op langere termijn ook voor de klanten.

        Samen met veel andere handelaren, en geloof mij het is een aanzienlijke groep, proberen we het tij te keren, maar zolang het nietes-welles spelletje doorgaat zijn wij in de eerste plaats de klos en niet het stadsbestuur.

        Like

      5. het gaat niet over de ‘onbereikbaarheid’ maar over de ‘Gentenaren’ zelf! Hoeveel kilometers MOETEN zij OMrijden om ergens te geraken? Heeft een Gentenaar het recht niet, zoals andere stedelingen, om de auto te gebruiken?
        Dit circulatieplan was er om zogezegd de ‘doorrijders’ te hinderen. Wel, het is goed gelukt! de mensen komen niet meer naar de stad en de Gentenaren zijn meer dan misnoegd. PROFICIAT! En ook nog : 1€/uur = meer dan redelijk! ja, voor rijke mensen… De meesten verkiezen om ‘buiten’ de stad te gaan winkelen waar GEEN perkeergeld gevraagd wordt, waar GEEN parkeerproblemen zijn … en vooral waar GEEN dictatuur ons de wet stelt!

        Like

      6. Er is geen enkele grote stad waar parkeren gratis is en 1€ per uur is redelijk – vergelijk maar met Brussel, Antwerpen en Oostende ofzo.
        Veel grotere steden, zoals Barcelona, hebben trouwens nog veel meer de auto geweerd.
        Punt is dat het gewoon ook niet klopt: er zijn drie verkeersvrije straten bijgekomen, al de rest en alle ondergrondse parkeergarages zijn nog altijd bereikbaar.
        Ik ben niet van het stadsbestuur, dus als je daar grieven mee hebt kan je hen op veel andere manieren bereiken.

        Like

  2. Voor wie zich afvraagt wie achter dit stukje zit: ik ben een geboren en getogen Gentenaar, woon in Gentbrugge en heb een eigen zaak in de stad.
    Mijn hart bloedt van alle negativiteit die onze stad de laatste tijd over zich heen krijgt en dit stukje is daar een aanklacht tegen.
    Let wel: ik ontken niet dat er problemen zijn, maar mensen die beweren dat ze ‘uit principe’ niet meer naar Gent komen? Daar mag en moet tegenin gegaan worden!

    Like

    1. Ik kom, net als vele Gentenaars uit de rand, niet meer uit principe naar Gent, maar omdat het mij in vergelijking met vroeger stukken meer tijd en/of geld kost.
      Tijd (of geld) dat ik nu niet meer spendeer aan die koffie of Duvel als vroeger.

      Het circulatieplan is idd niet de oorzaak.
      De negatieve kritiek komt vooral voort uit de (onnodige) extra files, de “zoek-het-maar-uit” mentaliteit om toch nog ergens in de stad te geraken en vooral de tienduizenden euros GAS-boetes aan niets vermoedende bezoekers van Gent.

      Die GAS-boetes in combinatie met de hoge parkeertarieven die sommige mensen 1 keer bereid zijn te betalen omdat ze er toch zijn verspreiden zich als negatieve reclame.

      Het complete gebrek aan planning en organisatie bij de uitvoerder van het plan is van een ongekend niveau.
      Dat Gent economisch wordt doodgeknepen is her gevolg van het geknoei bij het Gentse stadsbestuur.

      Like

    2. en mijn hart bloedt van te zien hoe Gent ‘studenten- en toristenstad’ geworden is waar geen deftig leven meer is voor de Gentenaren zelf. En NU begrijp ik uw standpunt : eens te meer een ‘buitenstaander’, een NIET-gentenaar! iemand die maar efkens moet binnenrijden naar ‘eigen zaak’ met, eventueel zelfs, een ‘speciale vergunning’! Hahaha… laat ons lachen, Evelien …

      Like

      1. Ik woon in Gentbrugge, als dat al niet meer Gent is? Tot voor 3 jaar woonde ik trouwens aan de kleine ring dus mij een buitenstaander noemen is er wel wat over. En ik heb geen speciale vergunning.
        Ik vraag mij af wat voor u dan wel als een Gentenaar doorgaat? Ik ben geboren en getogen in Gent en draag rechtstreeks bij aan de Gentse economie, dus veel Gentser kan niet, denk ik.
        Mag ik vragen, waar u geboren bent en woont?

        Like

  3. Jammer genoeg zijn bepaalde handelszaken thans daadwerkelijk niet langer bereikbaar. Mijn echtgenote heeft er zo een. Plots ligt zij in een autovrij gebied en kunnen klanten hun koopwaar – in haar geval wijn – niet langer met de auto ophalen. Omdat wijn een zwaar product is, is dit wel degelijk een probleem. Stop maar eens 60 flessen in een fietstas. Bezoekers van buiten Gent die voorheen langs de winkel kwamen bijvoorbeeld op weg naar huis haken ook af. Dit heeft niets met imago te maken maar dit ligt louter aan het totaal van de pot gerukte circulatieplan.

    Liked by 1 person

    1. Ik vermoed dat ze dan ergens tussen de Sint-Pietersnieuwstraat en Brabantdam zit? Dit is natuurlijk heel vervelend voor jullie, maar het gaat om twee/drie straten die bijkomend verkeersvrij gemaakt zijn. Alle andere straten en alle ondergrondse parkings zijn wel nog bereikbaar.
      Misschien PUUR Gent eens contacteren? Heb de indruk dat er wel animo is vanuit Stad Gent om te helpen en aan te passen…

      Like

      1. Als je enkele jaren teug hier een investering hebt gedaan en dan komt er zonder verwittigen een “eenzijdige contractwijziging” dan ben je gejost.
        En dan is doen alsof je het heel jammer en dan het duidt als “je hebt gewoon
        pech” wel heel ondermaats.

        Like

      2. ja zeker! ‘animo vanuit stad gent om te helpen’… Sinds circulatieplan, iemand vergunning aangevraagd en nog steeds geen antwoord…

        Like

      3. Als ik mij niet vergis ligt deze zaak pal naast de Kouter parking samen met nog twee andere wijnhandelzaken – er is dus wel degelijk een alternatief. Is dat ideaal? Waarschijnlijk niet, maar nogmaals mijn stukje gaat in de eerste plaats over mensen die Gent naar beneden halen en het dus steeds moeilijker maken voor de middenstand. Dat is misschien niet de bedoeling maar het is wel een gevolg van al die negativiteit!

        Like

  4. Ik woon in de Kortedagsteeg en werk aan de haven.Ik mag niet door de knip van de Vlaanderenstraat en niet door de knip van het Koophandelsplein.Stippel eens de kortste en minst vervuilende weg uit met uw zelfverklaarde wijsheid om van en naar mijn werk te rijden.Na verschillende mails waar ik telkens antwoord op kreeg met een arrogante ondertoon wens ik niets meer dan een complete rood-groene verkiezingsnederlaag.Mijn Gent raakt zijn ziel kwijt onder het bewind van kaviaarsocialist Termont.

    Liked by 1 person

    1. Nogmaals, ik zeg niet dat er geen problemen zijn en ik ben zeker niet onverdeeld positief over het circulatieplan.
      Dit stuk klaagt mensen aan die het precies leuk vinden om Gent eens goed te bashen en daar als vage reden ‘uit principe’ aan geven.

      Like

      1. Die mensen bashen Gent niet,die mensen dragen net als ik Gent in hun hart.Onze stad is dezelfde niet meer door toedoen van van een niet door een meerderheid verkozen niet-Gentenaar onder toeziend oog van een kaviaarsocialist,of hoe noem jij een “socialist” die in het mondaine Cannes op jachten vertoeft?Duizenden Gentenaars hebben problemen met dit plan maar de rood-groene arrogantie tolereert geen tegen(lees in-)spraak.Ik las daarnet een reactie van mensen die kilometers moeten omrijden met hun peuter naar de créche wegens het afsluiten van de bargiebrug,gewoon schandalig noem ik dat.Er zal altijd gewinkeld worden maar veel minder.Kent u het woord “inlevingsvermogen”?Waarschijnlijk niet want dan zou u zich kunnen indenken hoe andere zelfstandigen én werknemers zich voelen.

        Like

    2. helemaal akkoord met u! arrogantie kennen ze wel! Nog vele anderen wensen een complete rood-groene nederlaag! Maar ja, spijtig, niet-gentenaren mogen ook stemmen …

      Like

    3. Iedereen wil verandering, niemand wil veranderen. We proberen een stad, ons Gent, van de toekomst te bouwen, in navolging van andere progressieve steden, zoals Oslo en Kopenhagen. Dit vraagt aanpassing en bijsturing, niet in het minst van ons eigen gedrag. Vergeet even je gewoontes en probeer te kijken wat je eigen bijdrage kan zijn tot een mooier en properder Gent. Af en toe eens met de (electrische) fiets naar de haven?

      Like

      1. Mijn gewoontes?Ik ben een 54jarige havenarbeider,mijn vaste kaai is op Arcelor(Zelzate).7/7 in ploegen.
        Dus ik moet als werkende,Gentse centrumbewoner, volgens uw “wereldverbeterende” mening, mij maar een dure electrische fiets,uiteraard met de nodige weerbescherming,voor als het wat kouder én natter word…
        Bedankt voor uw begrip.

        Like

      1. hahahahahaha
        Parkings Tolhuis en Sint-Pietersplein worden goedkoper. Bovendient betaalt u ondergronds na 19 uur maar 1 euro per uur (max. 4 euro)

        Ge moet eens aan 100 mensen, “echte” Gentenaars incluis, hoe je in de Tolhuisparking geraakt :-p

        Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s