Eerlijk ondernemerschap

05114c9e582ba4ea04ecdd3886b2f9d1 (1)

Door Evelien Bogaert

Het probleem met deze erg rooskleurige verhalen is vooral dat ze voor niemand een cadeau zijn en jonge aspirerende ondernemers voorhouden dat je zeker zal slagen als je maar hard genoeg werkt.

De laatste jaren is de manier waarop we consumeren en ondernemen veel veranderd. Waarden als transparantie en duurzaamheid zijn in belang toegenomen.
Tegelijkertijd kunnen we op een veel directere manier communiceren en dat heeft veel positieve gevolgen, maar maakt het anderzijds mogelijk om mensen heel wat wijs te maken.
Geregeld duiken er posts op van ondernemers in de ruimste zin van het woord met bijna onwerkelijke  succesverhalen. Je kent ze wel genre : “Ik had als kind al het idee, ik had een blog, ik ben op tv geweest en ineens was daar een super merk/zaak”. Sommige gebruiken hun succesverhaal zelfs als een extra inkomstenbron.
Positieve verhalen zijn een inspirerend gegeven, maar bij veel van die zero to hero verhalen bekruipt mij toch het gevoel  dat een deel van de waarheid sterk verbloemd wordt.

Het probleem met deze erg rooskleurige verhalen is vooral dat ze voor niemand een cadeau zijn en jonge aspirerende ondernemers voorhouden dat je zeker zal slagen als je maar hard genoeg werkt.
Spijtig genoeg is enkel een goed idee hebben en hard werken niet genoeg om een bloeiende zaak op poten te zetten en dat is nu juist wat deze jubelverhalen vaak verzwijgen.
Een zaak op poten zetten doe je in de eerste plaats zeker niet alleen – ‘it takes a village’ of het scheelt toch niet veel.
Een tweede groot punt waar angstvallig over gezwegen wordt, is de noodzaak van een deftige spaarpot of andere geldbron. Als je de verhalen leest is het alsof iemand plots een briljant idee had en plof een succesvolle zaak.

Doorgaans wordt er in die overdreven succesverhalen ook met geen woord gerept over duurzaamheid, kwaliteit of oorsprong.

Niet iedereen heeft dus evenveel kans en dat is iets wat echt wel wat meer gezegd mag worden. Als je een vrij stevige financiële backing hebt is de kans bijvoorbeeld veel groter dat je de eerste jaren overleeft en de nodige investeringen zonder veel moeite kan rond krijgen, maar zelfs dan is ondernemen geen makkie.
Het is ook helemaal geen schande om hulp te krijgen of een goede financiële achtergrond te hebben, maar kom daar dan voor uit en geef niet de indruk dat je het volledig op je eentje gedaan hebt.

Doorgaans wordt er in die overdreven succesverhalen ook met geen woord gerept over duurzaamheid, kwaliteit of oorsprong. Of als je iets dieper graaft zit er overduidelijk een geurtje aan en blijkt dat deze waarden snel aan de kant geschoven worden als het grote geld ter sprake komt

Het is net deze minderheid die het voor de anderen verziekt. De overgrote meerderheid van ondernemers probeert op een eerlijke en oprechte manier hun boterham te verdienen.
Waarom komen er dan toch nog altijd ondernemers aan het woord die geen graten zien in bedenkelijke praktijken als: volgers kopen, een serieus loopje nemen met de waarheid en zichzelf verkopen als superman/vrouw?
Een goed zero to hero verhaal lezen we allemaal graag, maar misschien wordt het tijd dat we iets kritischer zijn over deze zelfverklaarde wonderkinderen en mensen aan het woord laten die eerlijk praten over ondernemen en ook de moeilijke vragen niet uit de weg gaan.

 

Advertisements

One Reply to “Eerlijk ondernemerschap”

  1. Volkomen en 100% gelijk, een geluk dat wij (Baravins-Steendam) voldoende financiële slagkracht hadden om de eerste drie jaren te overbruggen, anders was ons verhaal reeds lang uitgezongen. Mooie ideeën en hárd werken volstaan inderdaad niet, je moet financieel tegen een flinke stoot kunnen én je moet je verhaal kunnen uitdragen…wat blijkbaar in een uithoek van Gent geen makkie is…

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s